Thursday, June 6, 2013

Punca cirit-birit (1 gambar)

Assalamualaikum dan hai semua!

Apa khabar semua? Sihat? Cuti persekolahan tak lama lagi dah nak habis.
Sooo... Hargailah saat cuti yang indah ini dengan perkara yang sihat.
*aisemen..nasihat untuk anda untuk Eyz juga.hihi*

Entri kali nie, Eyz nak berkongsi info dengan semua pembaca. Tak tahulah kebenarannya benar ataupun tidak. Tapi.. apa salahnya kalau kita cegah awal-awal sebelum terkena. Betul tak?




Suatu hari, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh ibu bapanya setelah 2 hari menderita sakit perut. Sudah bermacam-macam ubat sakit perut yg diberikan kepada anak itu, namun demam tidak sembuh.

Selepas itu, ibu bapa anak tersebut ditanya oleh doktor, "Makanan apa yg budak tu makan selama 2 hari ni?" Ibu bapa budak itu kebingungan kerana sejak anaknya demam, anak tersebut taknak makan dan dia hanya minum susu putih. Itu pun muntah.

Setelah diperiksa, ternyata sebelum menderita cirit birit, malam tersebut anak itu makan kangkung tumis di restoran bersama ibu bapanya. Doktor segera melakukan X-RAY, ternyata dlm usus anak tu telah berkembang biak lintah dgn anaknya yg kecil-kecil.

Doktor menyerah dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan pembedahan apapun. Akhirnya anak kecil malang itu pun meninggal dunia.

Setelah diperiksa berulang kali, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yg besar. Memang, untuk penggemar kangkung tumis yg paling enak ialah batangnya.

Lintah yg brada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama 20 minit, apalagi untuk kangkung tumis proses memasak tidak terlalu lama agar menghasilkan rasa kangkung yg sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar.

Di dalam usus budak kecil tadi, lintah hanya perlu masa 1 - 2 hari untuk berkembang biak. Jika ada keluarga/ rakan-rakan yg mengalami hal tersebut, lakukan tindakan dengan memberi minum air rendaman tembakau (bisa diambil dari rokok kretek) biasanya lintah akan keluar dan dlm keadaan mati.




Sumber : Klik pada gambar di atas...




:: Bisikan Syahdu ::
"Jagalah kebersihan diri, persekitaran dan orang yang anda sayang. Elakkan daripada terjadi. Ingat! Cuci dulu sayur tu bersih-bersih, lepas tu barulah masakkan. Bukan setakat sayur tau. Buah-buahan pun. Biar lambat janji sihat. Hihi. Sekadar perkongsian."

5 comments:

Puteri Hanisah said...

ish2 menakutknnye~~
nasib baik tak mnat sayur sangt

MisEyz BLurz said...

@Puteri Hanisah yang penting cuci sayur bersih2^_^

Farah Waheda Wahid said...

cepat2 akak scroll down... x sanggup tengok gambar tu...

MisEyz BLurz said...

@Farah Waheda Wahid Eyz pon xsanggup nak tgk kak...

Isabel Diaz said...

Bahayanya..