Tuesday, December 27, 2011

Simptom yang Dibiarkan Berlaku



!!!....assalamualaikum dan selamat malam....!!!

malam nie Eyz tetiba pulak nak buat entri pasal satu simptom....jap tadi, Eyz borak-borak dengan mak....tiba-tiba jaa mak Eyz cerita pasal satu simptom nie....mula-mula, mak Eyz citer pasal adik Eyz sendiri....citer ala-ala maklaa yerr...hihihi

"Dulu, adik kau selalu jaa main gigit-gigit kuku...sampai kuku pun habis dia gigit...tapi mak marah-marah dia sampai sekarang takde lagi dah mak tengok dia main gigit kuku... "

.....hhhhmmmmm.....

boleh faham tak simptom apa yang Eyz nak utarakan malam nie???
maksudnyaa....satu simptom buruk yang berlaku secara berlanjutan...
pendek kata....
KETAGIH...!!!
bukan dadah jaa yang boleh buat orang ketagihan taw tetapi simptom macam nie pun boleh buat seseorang individu tuu ketagih....

...MISALNYA...

1>> kelip-kelip mata setiap sesaat

2>> asyik jilat bibir

3>> gigit-gigit kuku tangan sampai kehabisan kuku tangan

4>> asyik tarik hidung guna mulut

5>> cium batal busuk

6>> korek hidung

7>> gigit jari tangan

8>> goyang-goyangkan kaki walaupun takde rentak

9>> bunyikan tengkuk sampai macam nak patah jaa tengkuk tuu

10>> main tarik-tarik rambut sampai putus

11>> dan banyak lagiiiiiiiiiii............!!!


bagi Eyz kan....simptom yang macam nie boleh terjadi sebab pada mulanya mungkin seseorang itu hanya sekadar main-main macam tu jaa nak buat perkara tu....tapi....lama-kelamaan jadi ketagih....tak boleh tak buat kalau dah jumpa dan lebih-lebih lagi kalau kepala tengah stres...tol x??bagi Eyz jelaa....hhhmmm...

sebenarnya...simptom macam nie boleh dikurangkan...dan seterusnya dihapuskan...dengan cara yang bagaimana????salah satu daripadanya adalah 

1>> secara teguran demi teguran....

dan satu lagi...

2>> secara mentaliti seseorang itu sendiri

maksudnya...jika hati yang kuat untuk berubah...Insya-Allah...pasti BOLEH...!!!

"Sebenarnya, Eyz pun pernah jgak alami simptom camni...tapi sekarang dah takde daa...sebab ditegur selalu...hiihihih"

*entri nie takde kaitan dengan sesiapa mahupun yang hidup ataupun yang mati

SEKADAR NAK BERKONGSI CERITA
^__^

No comments: